Na lang wachten was het eindelijk weer tijd voor wedstrijden!

Zaterdag 5 maart was een dag waarop vele turn en acro jongens en meiden aan het wachten waren. De eerste wedstrijd stond weer op het programma na een wel extreem lange pauze!

Gorredijk: Op vrijdag avond begon de drukte hier al gezien Hercules één van de organiserende verenigingen was. Een aantal sterke pappa’s waren dus opgetrommeld om te helpen bij de opbouw! Zaterdag ochtend vroeg gingen vier gespannen meiden richting de gymzaal om daar aan de turnwedstrijd deel te nemen. Wel allemaal iets anders dan we van voorheen gewend zijn want in de corona periode is het hele turn systeem door de KNGU een beetje op de schop gegooid.

De wedstrijd staan voor de jonge meiden nu meer in het teken van plezier en het leren van de basis. Het zijn dus geen hele oefeningen meer, maar meer losse elementen. Daarnaast is het ook in teamverband in plaats van individueel, om krachten te bundelen.

De elementen worden getoond aan de beoordelaars (voorheen jury) en na het showen hiervan behaalden de meiden stickers voor op hun diploma. Alle meiden haalden meerdere stickers in de kleur brons en zilver. Daarnaast werden er zelfs gouden stickers verdient, dat betekend een perfecte uitvoering van het onderdeel ?

De toestellen daarentegen zijn nog wel oud en vertrouwd, de dames showden hun kunsten op brug, balk, spong en twee soorten vloer, de normale lange mat en de tumbling.

Surhuisterveen: Diezelfde ochtend was er ook al vroeg actie in de gymzaal waar de eerste acro wedstrijd weer ging plaatsvinden. Vanwege de lockdown zijn de gebruikelijke plaatsingswedstrijden komen te vervallen en was iedereen rechtstreekst geplaatst voor de Friese Kampioenschappen. Extra spannend dus omdat er wel wat op het spel staat!

Maar liefst 10 teams kwamen verdeeld over de dag in actie in twee verschillende niveaus. Voor sommige meiden de aller eerste keer op een wedstrijdvloer na bijna 1,5 jaar trainen. Toch best even spannend zo’n hele jury voor je die je aan zit te kijken, maar stuk voor stuk straalden de teams weer en werden er prachtige oefeningen getoond.

Die mooie oefeningen werden ook beloond met mooie resultaten en maar liefst drie medailles! Wie van de teams nu door gaat stromen naar de District Kampioenschappen zal snel bekend worden. Voor alle teams die helaas niet door mogen naar deze Kampioen schappen word er in regio Friesland nog een extra wedstrijd georganiseerd, de Fryslâncup. Zo hebben alle teams toch nog meerdere wedstrijden in dit toch nog wel een beetje gekke corona seizoen.

Al met al kijken wij als Hercules nu al weer uit naar de volgende wedstrijden van Turnen en Acro zijn nog diverse meiden in andere niveaus die staan te popelen om aan de wedstrijden te gaan beginnen.